Webinar ‘Adviseren als verleidingskunst’: bekijk hem hier!

16 november 2020

Adviseren in de post-truth samenleving. Het tijdperk van de verleiding. Een tijd waarin iedereen zijn/haar eigen kanaal heeft om zich mee te profileren, om informatie mee te delen. Een tijdperk waarin ieder zijn eigen waarheid heeft en beleeft. Ook als adviseurs hebben we ermee te maken.

Op 27 oktober gingen Jos de Mul, Marc Josten en Mark van Twist op de Dag van de Adviseur tijdens een live-webinar met elkaar in gesprek over de driehoek van verleiden, adviseren en de waarheid in de post-truth samenleving. Zij deelden hun visie en gingen dieper in op de verschillende visies. Dit leverde een heel interessant webinar op.

Het webinar kunt u hier terugkijken 
 

Over de sprekers:
Jos de Mul is hoogleraar wijsgerige antropologie en schreef in 2008 al het boek De draagbare lichtheid van het bestaan, het alledaagse gezicht van de informatiesamenleving. In dit boek wordt het dagelijks leven van digitale autochtonen beschreven; de multitasking generation die haar tijd verdeelt tussen alle social media platforms. Jos schetst ons het huidige tijdsbeeld, neemt ons mee in de rol van social media (ook langs de lijnen van de documentaire The social dilemma) en het effect van social media. Via bijvoorbeeld Instagram en Twitter is het mogelijk om de maatschappelijke gebeurtenissen voortdurend in real time van commentaar te voorzien.

Marc Josten is hoofdredacteur van omroep Human. Medialogica, een van hun programma's, benadert het verschil tussen beeld en werkelijkheid vanuit een journalistieke invalshoek en onderzoekt dat verschil. Marc vertelt ons over dit verschil, de rol van journalistiek in het creëren van betrouwbare beelden van de werkelijkheid en de mogelijkheid of misschien wel macht van iedereen om informatie te delen en de waarheid op een bepaalde manier te presenteren.

Mark van Twist is onder andere voorzitter van de OOA en lid van de Wetenschappelijke Raad, ook is hij decaan en bestuurder van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Hij is daarnaast hoogleraar Bestuurskunde. Marc neemt ons mee in zijn visie op het presenteren van de waarheid vanuit het perspectief van het adviesvak en adviseurs. Hij vertelt over hoe organisaties integer omgaan met het spel om de waarheid en wat organisatieadviseurs daarmee moeten.