Wat doen adviesbureaus in de coronacrisis?

25 maart 2020

Bron: Managementen & Consulting
Auteur: Niels Vlot 

De coronacrisis slaat hard toe. Thuiswerken, teruglopende orders, gaten in de supermarktschappen en mensen in quarantaine. Bijna geen Nederlander ontkomt aan de gevolgen van het oprukkende coronavirus. Ook consultants niet. M&C maakte een rondje langs de websites van de adviesbureaus om te kijken welke maatregelen adviesbureaus nemen, welke services ze bieden en hoe ze de crisis omzetten in kansen.

Veel consultancykantoren zetten in op crisis-dienstverlening. Ze staan ondernemingen bij die hun orders zien teruglopen, omzetverlies vrezen en nadenken over het aanvragen van werktijdverkorting of zelfs het ontslaan van medewerkers. Op hun websites plaatsen adviesbureaus daarom artikelen met tips of stappenplannen hoe om te gaan met de impact van de crisis op de bedrijfsvoering. Zo bespreekt Deloitte ‘vijf fundamentele kwaliteiten van veerkrachtig leiderschap die succesvolle CEO’s onderscheiden als ze hun bedrijf door de COVID-19-crisis leiden’. Naast de acties op de korte termijn adviseren adviesbureaus hun klanten de langere termijn niet te vergeten. Zo zegt KPMG: ‘organisaties moeten deze situatie gebruiken als een kans om na te denken over het vermogen om door een crisis te navigeren en veerkrachtiger te worden in de toekomst.’

Diensten verkopen
Deze gratis tips en stappenplannen hebben uiteindelijk natuurlijk als doel dat er betaalde diensten verleend gaan worden. Zo is deze crisis ook het ideale moment om specifieke diensten te verkopen. Accenture bijvoorbeeld promoot het snel overstappen naar Accenture’s Elastic Digital Workplace, een digitale werkomgeving. ‘Om onderbrekingen van de bedrijfsvoering te minimaliseren en werknemers te beschermen moeten organisaties nu stappen zetten’, schrijft het bedrijf. ‘Begin in de komende 24 uur en start een Elastic Digital Workplace. Hiermee kunt u snel schakelen en u aanpassen aan de veranderende zakelijke behoeften.’

Webcasts en podcasts
PwC gooit het over een andere boeg en organiseerde een webcast, ‘Coronavirus impacts and updates’. Tijdens de livestream sprak voormalig commandant der strijdkrachten Peter van Uhm over leidinggeven in crisissituaties. Met andere PwC-experts werd doorgepraat over liquiditeit, financiële en fiscale maatregelen die bedrijven kunnen nemen en overheidssteun. Tot slot was er een Q&A waarbij kijkers vragen konden stellen. Een vergelijkbaar initiatief lanceerde Leeuwendaal. In een zesdelige podcastserie, die te beluisteren is op hun website, wordt onderzocht hoe een team met elkaar verbonden blijft in tijden van crisis. Ook als werknemers langere tijd thuiswerken en er verlies van productiviteit en eenzaamheid dreigt.

Dienstverlening gaat door
Om de verspreiding van het coronavirus zoveel mogelijk te voorkomen haken adviesbureaus, net als de meeste andere Nederlandse bedrijven, in op de maatregelen van de overheid. Dit betekent dat werknemers veelal thuiswerken en dat veel bijeenkomsten zijn afgelast. Zo annuleert Berenschot veel trainingen en opleidingen of probeert deze online aan te bieden. Ook moeten werknemers die in buitenlandse risicogebieden zijn geweest preventief twee weken thuiswerken. Vrijwel ieder adviesbureau benadrukt dat de ondanks de crisis de dienstverlening gewoon doorgaat. Vergaderingen en andere ontmoetingen vinden digitaal plaats via samenwerkingsplatforms als Microsoft Teams en Rijnconsult tipt filmpjes, webinars en webcasts als vervanging voor plenaire bijeenkomsten. Dit laat zien dat digitale oplossingen in allerlei vormen niet alleen maar efficiënt, praktisch en kostenbesparend zijn. Het coronavirus maakt ze anno 2020 ook onontbeerlijk.