Externe CEO populair, maar interne CEO presteert beter

19 augustus 2019

Bron: Consultancy.nl

Meer dan de helft van Nederlands 90 grootste bedrijven wordt geleid door iemand die van buiten is aangetrokken. Hiermee is Nederland een buitenbeentje want tussen 2011 en 2018 zocht driekwart van ’s werelds grootste 2.500 bedrijven zijn CEO binnen de eigen organisatie. Volgens Richard Emerton, Managing Partner van Korn Ferry’s EMEA-bestuurspraktijk, zouden Nederlandse bedrijven er goed aan doen dit ook te doen, omdat interne kandidaten beter presteren. 

Waarom Nederlandse bedrijven toch zo graag buiten de deur kijken voor een nieuwe topman is ook voor Emerton een raadsel. In onderzoek van Korn Ferry komt naar voren dat het goedkoper is iemand uit de eigen gelederen te benoemen, ook qua beloning. En goedkoop blijkt in dit geval geen duurkoop: CEO’s die van binnen komen voegen meer waarde toe en blijven langer op hun post. 

Hierbij verwijst Emerton ook naar bevindingen van A.T. Kearney, dat de Fortune 500-bedrijven rangschikte naar het totale aandeelhoudersrendement van de laatste 20 jaar. Wat bleek? Niet minder dan de 36 hoogst genoteerde bedrijven stelde gedurende deze twee decennia uitsluitend CEO’s aan afkomstig uit de eigen organisatie. 

Weinig verwonderlijk dus dat Emerton pleit voor CEO’s uit eigen kweek: “Je verwacht het misschien niet als organisatieadviesbureau, maar de helft van wat we doen is ontwikkeling van leiderschap”, stelt hij in het FD. Daarbij voegt hij toe dat interne opvolging wel vraagt om structurele aandacht voor de ontwikkeling van toptalent: “Menig president-commissaris vertelt me dat de opvolging van de CEO het enige is waar hij of zij echt van wakker ligt. Maar veel bestuurders kijken onvoldoende vooruit. Om de opvolging goed te regelen, is misschien wel drie of vier jaar nodig. Het is ook beter om er een doorlopend proces van te maken.”

Talentontwikkeling en diversiteit
Emerton legt uit dat de continu voortdenderende veranderingen waaraan het huidige bedrijfslandschap onderhevig is een extra uitdaging vormt bij de zoektocht naar een geschikte topman of topvrouw. De eisen waaraan iemand moet voldoen veranderen zo snel dat een passende kandidaat over enkele jaren misschien toch niet zo’n goede keuze blijkt. Hij raadt organisaties daarom aan niet op één paard te wedden, maar in te zetten op de ontwikkeling van mensen met verschillende vaardigheden.

Dit advies is in lijn met de uitkomsten van een ander recent onderzoek van Korn Ferry, waaruit bleek dat beleggers er weinig vertrouwen in hebben dat de huidige generatie CEO’s in staat is haar bedrijf een succesvolle toekomst in te loodsen. Om hier verandering in te brengen moeten bedrijven volgens Emerton leiders aanstellen die bereid zijn te blijven leren en hun wereldbeeld bij te stellen. 

“Het is een kwaliteit waarop je goed kunt testen bij jongere mensen”, voegt Frederika Tielenius Kruythoff toe, die de rol van Managing Director Executive Search bekleedt bij Korn Ferry Nederland. Daarbij merkt ze op dat het selecteren op basis van dit criterium meteen ook bijdraagt aan de vaak nog zeer beperkte diversiteit in de top, aangezien mannen en vrouwen deze kwaliteit in gelijke mate tentoonspreiden. 

Voor grote bedrijven die momenteel zoekende zijn naar een nieuwe CEO – zoals ABN AMRO en KPN – lijkt het devies dan ook helder: zoek het eens wat dichter bij huis. En voor op de langere termijn: zet vol in op de ontwikkeling van divers talent.