Adviseurs hebben sleutelrol in opkomst sociaal ondernemerschap

12 april 2019

Bron: Managementenconsulting.nl

Sociaal ondernemer Stef van Dongen is een pionier van het eerste uur. Al sinds het begin van deze eeuw is hij actief en ook nu laat het sociaal ondernemen hem niet los. Tegen M&C Quarterly vertelt hij zijn verhaal en beschouwt hij de kansen van adviseurs.

In 2002 begon hij met zijn bedrijf Enviu, dat hij twee jaar later formeel oprichtte. Enviu is een sociale onderneming die maatschappelijke en duurzame innovaties ontwerpt en naar de markt brengt. Inmiddels is Enviu een bedrijf met dertig werknemers dat investeert in achttien start-ups en verschillende innovatieprogramma’s initieert.  Toch leek hij niet voorbestemd voor het sociaal ondernemerschap. Hij zou het bedrijf van zijn ouders overnemen. Maar in de natuur, waar hij ontspanning vind, maar ook reflectie, viel het kwartje: hij zou het bedrijf van zijn ouders niet voortzetten. In plaats daarvan stelde hij zichzelf existentiële vragen: Wat geeft betekenis aan mijn leven? Met welke waarden wil ik werken en leven?

Systeem veranderen

Door de jaren werd het antwoord scherper, hij formuleert het als volgt: “Het economische systeem veranderen, want er klopt nu helemaal niets van. Onze economie is ingericht op de oneindigheid van bronnen. Neem een boom. In onze economie is die niets waard, tot het moment dat je ’m kapt, want dan heeft het hout ineens een economische waarde. Deze manier van waarderen klopt natuurlijk niet.”

Pleisters plakken

De oplossing? “Traditioneel financieren we de pleisters op de wonden van de aarde met onze surplusproductie. Vliegtuigmaatschappijen planten bijvoorbeeld een boom voor een vliegreis. Maar komt zo’n bedrijf in laagconjunctuur, en is er een jaar geen surplus, dan zijn er dat jaar geen pleisters geplakt. Dus wat nu, als je besluit om van het pleisters plakken je businessmodel te maken?” Voilà: het fundament onder het idee van een sociale onderneming.

Sleutelrol voor adviseurs

Adviseurs hebben volgens Van Dongen een sleutelrol in de opkomst van sociaal ondernemerschap. Dat heeft te maken met Van Dongens visie op het fenomeen – niet als een tijdelijke rage, maar als een wereldwijde transitie. Alle ondernemingen verdienen het te veranderen in sociale ondernemingen. Daarbij is hulp van buitenstaanders met een pioniersgeest onontbeerlijk. Van Dongen vindt sociaal ondernemerschap dan ook een ‘gouden thema’ voor consultancy’s. “Als bedrijven niet weten wat ze moeten doen, en overheden ook niet, dan gaan ze om hulp vragen. Om advies.” Voor adviseurs zit er volgens Van Dongen dan ook veel potentie in deze markt. “Sociaal ondernemerschap is geen liefdewerk zonder winstoogmerk en ook geen magere markt vol met sappelende bedrijfjes. Geld verdienen in deze markt is een keuze. Er liggen enorme kansen, met bijbehorende winstmarges. En een bijzondere kans ligt in strategieconsulting: in het uitwerken van nieuwe narratieven en het ontwikkelen van de nieuwe markten die daarbij horen. Kansen te over. Dit zijn gouden tijden voor adviseurs.”