Het doel is de wereld redden en daar moet alles voor wijken

7 september 2018

Bron: Management Consulting

Ruud Koornstra ging van tv-producent, van onder andere Lingo en Villa Felderhof, naar Nationale Energiecommisaris. In de nieuwste M&C Quarterly toont hij zich een ambassadeur voor de duurzaamheid: “Je moet ervan uitgaan dat duurzaam niet duur is en niet het inboeten op de kwaliteit van leven betekent. Dat ben ik overal gaan verkondigen en erin gaan hameren, bij de politiek, de media, consumenten, bedrijven.

Een hot topic is de energietransitie, om de klimaatdoelen van Parijs te halen moet er flink wat veranderen. In de maatschappij, maar ook in de hoofden van de Nederlanders, zegt Koornstra. ”Het gaat eigenlijk om twee dingen. Allereerst de vraag of bij mensen de urgentie leeft? Zijn we aan het Pim-Pam-Petten of gaat het echt ergens over? Heeft iedereen de ramp, zoals ik die in vertraging voor mijn ogen zich zie voltrekken, op dezelfde manier op het netvlies? Een heleboel geven vooral politiek correcte antwoorden, maar als je het echt als een crisis ziet, ga je heel anders handelen. En het tweede is dat een energietransitie altijd tot sores lijkt te leiden met als klachten: inboeten op de kwaliteit van leven, het kost geld en de terugverdientijd misschien wel tien tot vijftien jaar is. Dan zeg ik: wat is de terugverdientijd van je huidige energierekening en die van je auto? Dit bracht mij ertoe om vooral de andere kant van de opbrengst en de voordelen te zien en een andere boodschap te verkondigen: een leuker, beter en betaalbaarder leven, meer comfort, een schonere stad, minder gedoe met schurkenstaten.

Ook consultants hebben een rol in deze transitie, vindt Koornstra. “Consultants zitten in de control room, de situation room van bedrijven, en hebben de mogelijkheid aan de knoppen te draaien. Zij kunnen de gelegenheid te baat nemen om uit te dagen om ook eens aan andere knoppen te draaien. Vaak zien organisaties de uitdagingen nog wel, maar pakken ze die op de traditionele manier aan. Adviseurs kunnen dan juist een toegevoegde waarde hebben door nieuwe perspectieven aan te reiken

De website van de Ooa is vernieuwd! Wat vind je er van?
Beoordeel hieronder de website met een klik op de knop.

 Goede website  Geen goede website

Dat is jammer om te horen! Help ons om de website te verbeteren. Vul hier je problemen met de website in en wij gaan ons uiterste best doen om het beter te maken!

Laat hier je mailadres achter, zodat we voor eventuele vragen contact met je op kunnen nemen.