Is adviseren eigenlijk verleidingskunst?

24 juli 2020
Raoul Schildmeijer
Raoul Schildmeijer
organisatieadviseur
Bekijk profiel

In de klassieker Feilloos Adviseren noemt Peter Block het onze grootste nachtmerrie: wel druk aan het adviseren en dan geen impact. Je rapport in de bureaula. Je advies het ene oor in en het andere weer uit. En twijfel aan je zelfvertrouwen … doe ik er als adviseur eigenlijk wel toe? Wie zou nou voor dat vak kiezen?

Nou … wij. 

Want als adviseurs weten wij: we hebben dan wel geen macht, machteloos zijn we niet. We weten een andere weg naar impact. Door het winnen van vertrouwen, slim combinerend tussen partnerschap en expertise, vinden we de weg naar het hoofd en hart van onze klanten.

Dat doen we in de post-truth samenleving. Het tijdperk van de verleiding. Een tijd waarin we allemaal ons eigen kanaal hebben om ons mee te profileren en we ons van onze beste kant laten zien. Met de influencers en hun duizenden volgers voorop, bevinden we ons in een permanente digitale pantoffelparade van zien en gezien worden. 

De vraag ligt voor de hand: is verleiden dan ook een onmisbaar element geworden in het vak van adviseren? Het verleiden als vaardigheid om die potentiële klant voor jou te laten kiezen. Verleiden als manier om ervoor te zorgen dat je gehoord wordt en impact hebt. Verleiden als risico omdat je misschien ook wel eens een verleiding moet weerstaan als adviseur. Stel dat Peter Block zijn klassieker vandaag zou hebben geschreven … zou hij het misschien wel Feilloos Verleiden hebben genoemd?

Verleiden mag. We leven in een tijd van verleiding. Verleiden geeft kleur aan ons vak en de samenwerking met klanten. Wie kent niet de prettige sensatie als een klant na een gewonnen offerte tegen je zegt: ‘we kregen er zin in om met je samen te werken!’ 

Maar in dit post-truth themajaar binnen de Ooa speelt natuurlijk ook nu weer de vraag: hoe verhoudt verleiden zich tot de waarheid? Als je moet verleiden, doe je dan de waarheid geweld aan, of stel je die alleen maar ietsje mooier voor …  want ach, die olifant is dan wel roze, maar het is wel een heel mooi soort roze.

Verleiden, adviseren en de waarheid. Die driehoek willen we graag gaan onderzoeken op de Dag van de Adviseur van dit jaar, op dinsdag 3 november aanstaande: is adviseren ook verleidingskunst?

Een middag over verleiden als onmisbaar element van ons mooie vak, waarin we alle zintuigen aanspreken. Samen lerend en onderzoekend gaan we het thema verkennen langs verschillende invalshoeken. Corona-proof dus geen collegezaal en een plenaire lezing, maar een perspectieven-parcours in kleine groepen. 

Wil je zeker zijn van een plek? Meld je dan hier alvast aan, want vanwege Corona is er een maximum aantal deelnemers van 70.
En geheel volgens de tradities van de verleidingskunst: houd de socials in de gaten, dan ontvang je informatie over het programma zodra het zich ontvouwt! 

We zien je graag! 


Namens de Activiteitencommissie, 

Sophie Huiskamp
Maarten Jan Officier
Raoul Schildmeijer